پيشرفته
 

موضوعات :


کلمات کليدي :


مطلب بعدي >   123 تعداد بازديد
6.60 (5 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
راه شماره  : ويژه نامه انقلاب - بخش سوم - هنر و فرهنگ و انقلاب اسلامي

درباره نینوا، اولین آلبوم موسیقی انقلاب

نينوا: «به نام خدا. در اين بازار آشفته، كه هر گروه و دستهاي براي «تبليغ مكتب الحادي خود» يا در قالب «هنر براي هنر» يا جهت «نيل به منافع مادي» موسيقي را دستاويز قرار داده است؛ ظلم است اگر ما اين هنر نافذ را جهت اشاعه مكتب والاي خويش به كار نگيريم. در تعالي اين مهم، نظرها و پيشنهادهاي شما را از جان و دل پذيراييم.»

آهنگساز و خواننده: سيد حسام الدين سراج
دكلمه: فرج الله سلحشور
ناشر: حوزه انديشه و هنر اسلامي
شعر:                             
همپاي جلودار/ حميد سبزواري
بهار در خون/ سپيده كاشاني
گلبرگ سرخ لاله ها /
نصر من الله/ سپيده كاشاني
جام شفق/ علي معلم دامغاني
شهر در خون / ناصر پلنگي

نينوا اولين آلبوم موسيقي بعد از انقلاب اسلامي است كه توسط هنرمندان انقلابي تهيه شده و در بر دارنده آثاري با مضمون انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و شهدا و كربلاست و تقديم شده است به جان باختگان و رزمندگان خطه نور.
 نگاهي به آنچه در اين آلبوم گرد آمده است مي تواند گوشه اي از تحولات پيش روي هنر با الهام از انقلاب را نشان دهد. اول اينكه حوزه انديشه و هنر اسلامي به عنوان خط مقدم هنر متعهد با روي آوردن به موسيقي و ارائه اثري در اين حوزه در واقع بنيان گذار و راهگشاي طريقي در هنر شد كه با همه آنچه در سابقه موسيقي در كشور ما بود متفاوت بود؛ تفاوتي هم در فرم و قالب و هم در مضمون و محتوا.
بار عمده تفاوت در محتوا بيشتر بر دوش شعر هاي اين مجموعه به خصوص مثنوي هاي مؤثر و رساي «سپيده كاشاني » است كه با عنوان «بهار در خون» و «نصر من الله» در دو روي نوار با صداي فرج الله سلحشور دكلمه مي شود. معروف ترين تصنيف اين آلبوم هم همان «همپاي جلودار» سروده حميد سبزواري كه بايد آن را در شمار چند كار زبده و برگزيده اين دوران در نظر آورد. هرچند شأن حميد سبزواري و شعرهاي خوبش در سرودهاي انقلاب معلوم است اما حق آن هنوز ادا نشده است.
متفاوت ترين شاعر اين مجموعه «ناصر پلنگي» است كه بيشتر به عنوان نقاش شناخته است تا تصنيف سرا و نمي دانيم كه اثر ديگري نيز دارد يا خير. به هرحال شاعري ناصر پلنگي هم صِرف ذوق شخصي نبوده است و از فضاي آن روز حوزه و پروردگي در ايام انقلاب حكايت دارد و مي تواند معرف تجربه عظيمي باشد كه در حوزه هنري آن روز در حال پيگيري بود و اينك...
اما تفاوت ها و تحولات فرمي اين اثر نيز قابل ذكر است. نينوا با اينكه اثري موسيقايي است اما در آن به طرز بارزي غلبه با شعر است و شعر محوري در اين كار محسوس است. اين را هم حضور جدي ترين شاعران انقلاب در يك مجموعه مي تواند تأييد كند و هم شعرخواني هاي سلحشور كه كه گويي در مقايسه با كارهاي قبلي و بعدي خودِ سراج و حتي ديگران نيز شبيهي ندارد و انگار در قياس با عرف آثار موسيقي، اين شعر خواني ها كه بخش قابل توجهي از نوار را به خود اختصاص داده، جاي آواز را گرفته است. پر واضح است كه شعر محوري در آثار اين دوره يك فرماليسم كور نيست كه صرفاً به تجربه هنرمند در قالب شكني فروكاسته و تقليل داده شود بلكه راهنماي اصل هنر است. چنانكه سراج نيز در گفتگو با ماهنامه سوره (دوره چهارم) توضيح مي دهد كه: «بخشي از گلبرگ سرخ لالهها، دقيقاً نوحه مردم در مشايعت پيكرهاي شهدا بود كه به خود اجازه دادم شعر را براي اجرا تكميل كنم.» تحليل تفصيلي شعرهاي سرودهاي انقلاب كه بر عهده شعرشناسان قوم است به وقتي موكول مي شود كه ان شاءالله فرهنگ جامع شعرها و سرودهاي انقلاب اعم از آثار حرفه اي و مردمي كه در مساجد و مجامع حزب اللهي اجرا مي شده اند، گردآوري شود.
 به هر حال آلبوم نينوا داراي بالقوگي هايي است كه كه گويي همه امكان هاي موسيقي انقلاب را در خود جمع آورده و اگرچه يكي از هزاران هزار سرود و تصنيفي است كه با انقلاب اسلامي و براي انقلاب اسلامي به وجود آمدند اما به يقين جامع ترين آنهاست.
بهار در خون
زنده ياد سپيده كاشاني

جوشيد از اوج يقين گلهاي باور
گل كرد از شاخ زمان، گلهاي سنگر
گلهاي ما در خون و در آتش شكفتند
با بلبلان آتش افشان راز گفتند
بوي بهاران، عطر باروت است اينجا
لب بسته مرغ عشق مبهوت است اينجا
باران خون بر خاك مظلومان چو بارد
با خود بهاران در بهاران مژده آرد
در اين سفر سرگشتگي؟ هيهات، هيهات
اين رهروان را خستگي؟ هيهات، هيهات
مردان ما استادگي را سر سپردند
تا اين حديث سرخ بر دفتر سپردند
خمخانه آن سرفرازان را خمي بود
در آن ميي، كان يكدم از جوشش نياسود
اين سرخوشان از باده نوشان بلايند
اين راهيان از خاك سرخ كربلايند...

نصر من الله
زنده ياد سپيده كاشاني

شكسته سرو باغ آشنايي
چه سنگين است بار اين جدايي
همه كوچه به كوچه، حجله حجله
وطن از خون پاكان گشته دجله
مسلسل با مسلسل شد برابر
به خون شوييم خونت اي برادر
پرت در خون كشيدند اي چكاوك
تو را اي نازنين، منزل مبارك...
برادر با برادر دوش بر دوش
تصنيف «گلبرگ سرخ لالهها »

گلبرگ سرخ لالهها
در كوچه هاي شهر ما
بوي شهادت مي دهد
بوي شهادت مي دهد
منال از داغ من مادر
مخوان از سوگ من خواهر
مزن بر سينه و بر سر
كه خورشيدي برآرد سر
كه آرد مژده از داور
ني، شعلهزاري در نوا
خونين بزن هر نغمه را
كز سوگ سرخ لالهها
ميهن شده چون نينوا
تصنيف شهر خون
ناصر پلنگي

شهر، شهر خون است 
 پنجه در خون، خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
خانه ديده و خانه دل، هر دو خون است
شهر، شهر خون است
پنجه در خون خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
دامن ميهن از خون پاكان، لالهگون است
پشت سنگر، مانده بي سر
 پيكر پاك برادر
چشم مادر، چشم خواهر
مانده بر در، اي برادر اي دلاور
جان خود بايد فدا كردن به سنگر
دَين خود بايد ادا كردن به رهبر 
شهر، شهر خون است
پنجه در خون، خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
پيكر پاك برادر، غرق خون است
بايد به شط خون شنا كني
مهد حق ز دست خصم دون رها كني

نينوا: «به نام خدا. در اين بازار آشفته، كه هر گروه و دستهاي براي «تبليغ مكتب الحادي خود» يا در قالب «هنر براي هنر» يا جهت «نيل به منافع مادي» موسيقي را دستاويز قرار داده است؛ ظلم است اگر ما اين هنر نافذ را جهت اشاعه مكتب والاي خويش به كار نگيريم. در تعالي اين مهم، نظرها و پيشنهادهاي شما را از جان و دل پذيراييم.»

آهنگساز و خواننده: سيد حسام الدين سراج
دكلمه: فرج الله سلحشور
ناشر: حوزه انديشه و هنر اسلامي
شعر:                              
همپاي جلودار/ حميد سبزواري
بهار در خون/ سپيده كاشاني
گلبرگ سرخ لاله ها /
نصر من الله/ سپيده كاشاني
جام شفق/ علي معلم دامغاني
شهر در خون / ناصر پلنگي

نينوا اولين آلبوم موسيقي بعد از انقلاب اسلامي است كه توسط هنرمندان انقلابي تهيه شده و در بر دارنده آثاري با مضمون انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و شهدا و كربلاست و تقديم شده است به جان باختگان و رزمندگان خطه نور.
 نگاهي به آنچه در اين آلبوم گرد آمده است مي تواند گوشه اي از تحولات پيش روي هنر با الهام از انقلاب را نشان دهد. اول اينكه حوزه انديشه و هنر اسلامي به عنوان خط مقدم هنر متعهد با روي آوردن به موسيقي و ارائه اثري در اين حوزه در واقع بنيان گذار و راهگشاي طريقي در هنر شد كه با همه آنچه در سابقه موسيقي در كشور ما بود متفاوت بود؛ تفاوتي هم در فرم و قالب و هم در مضمون و محتوا.
بار عمده تفاوت در محتوا بيشتر بر دوش شعر هاي اين مجموعه به خصوص مثنوي هاي مؤثر و رساي «سپيده كاشاني » است كه با عنوان «بهار در خون» و «نصر من الله» در دو روي نوار با صداي فرج الله سلحشور دكلمه مي شود. معروف ترين تصنيف اين آلبوم هم همان «همپاي جلودار» سروده حميد سبزواري كه بايد آن را در شمار چند كار زبده و برگزيده اين دوران در نظر آورد. هرچند شأن حميد سبزواري و شعرهاي خوبش در سرودهاي انقلاب معلوم است اما حق آن هنوز ادا نشده است.
متفاوت ترين شاعر اين مجموعه «ناصر پلنگي» است كه بيشتر به عنوان نقاش شناخته است تا تصنيف سرا و نمي دانيم كه اثر ديگري نيز دارد يا خير. به هرحال شاعري ناصر پلنگي هم صِرف ذوق شخصي نبوده است و از فضاي آن روز حوزه و پروردگي در ايام انقلاب حكايت دارد و مي تواند معرف تجربه عظيمي باشد كه در حوزه هنري آن روز در حال پيگيري بود و اينك...
اما تفاوت ها و تحولات فرمي اين اثر نيز قابل ذكر است. نينوا با اينكه اثري موسيقايي است اما در آن به طرز بارزي غلبه با شعر است و شعر محوري در اين كار محسوس است. اين را هم حضور جدي ترين شاعران انقلاب در يك مجموعه مي تواند تأييد كند و هم شعرخواني هاي سلحشور كه كه گويي در مقايسه با كارهاي قبلي و بعدي خودِ سراج و حتي ديگران نيز شبيهي ندارد و انگار در قياس با عرف آثار موسيقي، اين شعر خواني ها كه بخش قابل توجهي از نوار را به خود اختصاص داده، جاي آواز را گرفته است. پر واضح است كه شعر محوري در آثار اين دوره يك فرماليسم كور نيست كه صرفاً به تجربه هنرمند در قالب شكني فروكاسته و تقليل داده شود بلكه راهنماي اصل هنر است. چنانكه سراج نيز در گفتگو با ماهنامه سوره (دوره چهارم) توضيح مي دهد كه: «بخشي از گلبرگ سرخ لالهها، دقيقاً نوحه مردم در مشايعت پيكرهاي شهدا بود كه به خود اجازه دادم شعر را براي اجرا تكميل كنم.» تحليل تفصيلي شعرهاي سرودهاي انقلاب كه بر عهده شعرشناسان قوم است به وقتي موكول مي شود كه ان شاءالله فرهنگ جامع شعرها و سرودهاي انقلاب اعم از آثار حرفه اي و مردمي كه در مساجد و مجامع حزب اللهي اجرا مي شده اند، گردآوري شود.
 به هر حال آلبوم نينوا داراي بالقوگي هايي است كه كه گويي همه امكان هاي موسيقي انقلاب را در خود جمع آورده و اگرچه يكي از هزاران هزار سرود و تصنيفي است كه با انقلاب اسلامي و براي انقلاب اسلامي به وجود آمدند اما به يقين جامع ترين آنهاست.
بهار در خون
زنده ياد سپيده كاشاني

جوشيد از اوج يقين گلهاي باور
گل كرد از شاخ زمان، گلهاي سنگر
گلهاي ما در خون و در آتش شكفتند
با بلبلان آتش افشان راز گفتند
بوي بهاران، عطر باروت است اينجا
لب بسته مرغ عشق مبهوت است اينجا
باران خون بر خاك مظلومان چو بارد
با خود بهاران در بهاران مژده آرد
در اين سفر سرگشتگي؟ هيهات، هيهات
اين رهروان را خستگي؟ هيهات، هيهات
مردان ما استادگي را سر سپردند
تا اين حديث سرخ بر دفتر سپردند
خمخانه آن سرفرازان را خمي بود
در آن ميي، كان يكدم از جوشش نياسود
اين سرخوشان از باده نوشان بلايند
اين راهيان از خاك سرخ كربلايند...

نصر من الله
زنده ياد سپيده كاشاني

شكسته سرو باغ آشنايي
چه سنگين است بار اين جدايي
همه كوچه به كوچه، حجله حجله
وطن از خون پاكان گشته دجله
مسلسل با مسلسل شد برابر
به خون شوييم خونت اي برادر
پرت در خون كشيدند اي چكاوك
تو را اي نازنين، منزل مبارك...
برادر با برادر دوش بر دوش
تصنيف «گلبرگ سرخ لالهها »

گلبرگ سرخ لالهها
در كوچه هاي شهر ما
بوي شهادت مي دهد
بوي شهادت مي دهد
منال از داغ من مادر
مخوان از سوگ من خواهر
مزن بر سينه و بر سر
كه خورشيدي برآرد سر
كه آرد مژده از داور
ني، شعلهزاري در نوا
خونين بزن هر نغمه را
كز سوگ سرخ لالهها
ميهن شده چون نينوا
تصنيف شهر خون
ناصر پلنگي

شهر، شهر خون است  
 پنجه در خون، خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
خانه ديده و خانه دل، هر دو خون است
شهر، شهر خون است
پنجه در خون خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
دامن ميهن از خون پاكان، لالهگون است
پشت سنگر، مانده بي سر
 پيكر پاك برادر
چشم مادر، چشم خواهر
مانده بر در، اي برادر اي دلاور
جان خود بايد فدا كردن به سنگر
دَين خود بايد ادا كردن به رهبر  
شهر، شهر خون است
پنجه در خون، خصم دون است
خانه خون است، كوچه خون است
پيكر پاك برادر، غرق خون است
بايد به شط خون شنا كني
مهد حق ز دست خصم دون رها كني

دسته بندي هاي برگزيده
ويژه نامه