پيشرفته
 

موضوعات :

  • مجلس شورای اسلامی

  • کلمات کليدي :

  • متقی بودن
  • استقلال سیاسی
  • شجاعت

  • مطلب بعدي >   872 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 1 : بشارت پيروزي

    انتخابات شما کیست؟

     

    اشاره:

    •جمعي از د انشجويان بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رشت، در يك تحقيق جمعي دانشجويي پس از جلسات متعدد مطالعاتي و بحث درباره مجلس شوراي اسلامي جزوه‌اي تهيه كرده‌اند كه تلاش مي‌كند مفهوم «انتخاب اصلح» را انضمامي و عملياتي نمايد تا شهرونداني كه دغدغه عمل به تكليف و انتخاب بهترين را دارند، به طور ساده‌تري به مصاديق موردنظر دست يابند. حاصل اين كار جمعي، سؤالاتي است كه هر انتخاب كننده  اخلاقاً ملزم به جستجوي پاسخ‌هاي آنها درباره كانديداهاي نمايندگي است. با توجه به محدوديت مجله، تنها گزيده‌اي از سوالات را دراختيار خوانندگان قرار مي‌دهيم. مجموعه اين تلاش قابل تقدير براي استفاده عمومي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي در دفتر مجله موجود است.

    در مجموع پنج راه براي مطلع شدن از خصوصيات کانديداها وجود دارد. به عبارت ديگر, ملاک‌هايي را که در ادامه بيان خواهيم کرد, براي هر نماينده مجلس, در اين پنج راه مي‌توان ارزيابي کرد:

    1.پرس و جو در مورد کانديداي مورد نظر در محل کار و محل زندگي

    2.گفت‌وگوي رو در رو

    3. بررسي سابقه کاري

    4.برنامه‌هاي پيش‌نهادي

    5.رفتار و کردار در زمان رقابت‌هاي انتخابات

     

    امانت‌داري:

    1.در سابقه کاري خود تخلف مالي داشته است؟

    2.در سابقه کاري خود پيگيري تخلف مالي زير دستان را داشته است؟

    3.آيا کوششي در جهت حفظ دقيق‌تر بيت‌المال داشته است؟

     

    متقي بودن:

    1.در زمان رقابت انتخاباتي  از نظر اعمال, گفتار و ظاهر با قبل از انتخابات تفاوتي کرده است؟ (تظاهر به ساده زيستي, مردم گرايي, خوش اخلاق بودن و...)

    2.در رقابت انتخاباتي وعده‌هاي غير واقعي داده يا به تخريب چهره رقبا پرداخته است؟

    3.در سابقه کاري خود با توجه به قاعده غيراخلاقي (هدف وسيله را توجيه مي‌کند) عمل کرده است؟

    4.در سابقه کاري خود از رانت‌هاي مديريتي, رشوه, يا پارتي بازي در جهت کسب منافع براي خود, اقوام, يا دوستانش استفاده کرده است؟

     

    تلاش براي استقلال و اعتلاي کشور:

    1.آيا در سابقه کاري خود عملي در جهت افزايش اعتلاي شهرستان و استان خود و کشور انجام داده است؟ (اعمالي در جهت رونق بخشيدن به امور مربوط  يا ايجاد چيزهايي در جهت استقلال و اعتلاي  شهرستان و استان خود و کشور) يا در برنامه‌هاي خود برنامه‌اي در جهت (حفظ) استقلال و اعتلاي شهرستان و استان خود و کشور دارد؟

    2.برنامه‌اي در جهت اشتغال زايي دارد؟

    3.نظر ايشان در مورد پيوستن به  WTO چيست؟

    4.برنامه‌اي براي مواجهه با تهاجم فرهنگي, حفظ استقلال فرهنگي و تجهيز جبهه فرهنگي دارد؟

    5.آيا تصويري واقعي و نيز آرماني منطقي  از حوزه تخصصي خود دارد؟

    6.با توجه به برنامه کاري خود اطلاعي از موانع و امکانات موجود براي رسيدن به آرمان‌ها در حوزه تخصصي خود دارد؟

     

    تلاش براي حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم و تامين مصالح آنها:

    1.در محل زندگي و كار خود به تلاش براي حفظ حقوق مردم و خدمت به آنها, مخصوصاً «پر کار بودن» معروف است؟

    2.اعمالي دارد که تلاش و خدمت او به مردم را زير سوال ببرد؟

    3.حرکت و تلاشي براي احقاق حقوق از دست رفته مردم انجام داده است؟ در رفع مشکلات مردم در جهت حل ريشه‌اي آن بوده يا صرفاً به حل ظاهري و نمايشي مشکل پرداخته است؟

     

    مقدم نمودن مصالح امت اسلامي بر مصلحت خود و ايثارگر بودن:

    1.در محل زندگي و كار خود به «ايثارگر بودن» شهرت دارد؟

    2.در سابقه کاري خود «خدمت‌هايي فراتر از وظايف قانوني‌اش» (از روي دلسوزي) انجام داده است؟

    3.در برنامه‌هاي خود نسبت به ساير کانديداها «برنامه‌هاي منطقي و عملياتي بيشتري» دارد؟

    4.در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي خواسته است به هر طريقي حتي راه‌هاي غير اخلاقي براي خود راي بيشتري کسب کند؟

    5.داراي «برنامه‌اي با پشتوانه و دلايل اسلامي»‌ است؟

     

    استقلال سياسي در افکار, احساسات و اعمال:

    1.در محل زندگي و كار خود به داشتن «استقلال سياسي» شهرت دارد؟

    2.براي رسيدن به قدرت يا ماندن در آن از هر راهي استفاده کرده است؟

    3.«معيارهاي جناحي» را براي تصميم‌گيري و قضاوت‌هاي سياسي به کار مي‌گيرد يا «حق‌محور» است؟

     

    ساده‌زيستي و پذيرفتن مسئوليت به همراه محروميت:

    1.به «ساده‌زيستي» شهرت دارد؟

    2.مسئله‌اي که نشان‌دهنده «تجمل‌گرايي» وي باشد وجود داشته است؟

    3.در سوابق او عملي که نشان دهنده تلاش وي براي «کسب منافع غيرقانوني» باشد دارد؟ يا برعكس «تجربه بخشيدن يا چشم‌پوشي کردن از حقوق قانوني خود» را داشته است؟

    4.در سابقه کاري‌اش «تجربه مسئوليت همراه با محروميت و استفاده نکردن از امتيازات قانوني» را دارد؟

    5.از نظر او «حقوق و مزاياي نماينده با توجه به وظايف و اختيارات» او چقدر بايد باشد؟ چرا؟

    6.در سابقه کاري‌اش در مقابل «اشرافيت مديران موضع‌گيري» داشته است؟

     

    شجاع بودن:

    1.به «شجاعت» شهرت دارد؟

    2.در انجام تصميمات و اجراي کارهاي عقلاني «فردي پيشرو» بوده است؟

    3.با وجود تنها بودن در انجام کارها در تصميمات و عقايد خود ثابت قدم بوده است؟

    4.در صورت تناسب سني داراي سابقه مبارزاتي در قبل از انقلاب و حضور در ميادين هشت سال دفاع مقدس بوده است؟

     

    حمايت از محرومين و خدمت‌گزاري براي مستضعفان:

    1.در محل زندگي و كار خود به «حمايت از محرومين و خدمت‌گزاري براي مستضعفان» شهرت دارد؟

    2.کانديداي مورد نظر در سابقه کاري خود تلاشي براي درکي واقعي از وضع محرومين و تلاشي در جهت (برنامه ريزي) براي رفع مشکل مستضعفان دارد؟

     

    تاييد از سوي گروه‌ها و افراد مرجع صالح:

    راي دهندگان مي‌بايست پس از شناخت و تعيين گروه‌ها و افراد صالح که در جامعه داراي جايگاه مرکزيت و مرجعيت هستند, به اين نکته توجه کنند که آيا کانديداي مورد نظرشان از سوي آنها داراي تاييد هست يا خير. البته از آنجا که احتمال جناح‌گرايي در اين مورد وجود دارد, تاييد نشدن کانديداي مورد نظر از سوي اين گروه‌ها و افراد, به تنهايي مويد مناسب نبودن آن کانديدا نخواهد بود.

     

    تعيين کميسيون تخصصي در مجلس قبل از انتخابات:

    از آنجا که هر يک از نمايندگان مجلس بايد در يکي از کميسيون‌هاي مجلس عضويت داشته باشند, بايد قبل از انتخابات و طبق دانش تخصصي خود  کميسيون کاري خود را تعيين و اعلام کند و اين نکته را مورد توجه قرار داد که آيا کميسيون انتخابي با تخصص وي همخواني دارد يا نه؟

     

    داشتن سطح بالاي دانش در حوزه تخصصي:

    1.در حوزه تخصصي خود داراي فعاليت‌هاي علمي مانند انتشار کتاب و مقاله بوده است و در صورت داشتن فعاليت‌هاي علمي, از خود «نوآوري و خلاقيت» نشان داده يا صرفاً کپي‌برداري کرده است؟

    2.در سابقه کاري خود طبق تخصص علمي‌اش  انجام وظيفه کرده است؟

    3.در تبيين برنامه‌هاي خود از «قدرت تحليل بالايي» بهره برده است؟

     

    داشتن روحيه انتقادي:

    1.در محل زندگي و كار خود به داشتن روحيه انتقادي و انتقادپذيري شهرت دارد؟

    2.هنگام (گفت‌وگوي رو در رو) در صورت مواجه با انتقاد از خود برخورد مناسبي نشان مي‌دهد؟

    3.در برنامه‌هاي پيشنهادي خود «مکانيزمي براي نقد شدنش» قرار داده است؟

    4.در سابقه کاري خود «پيگير» نقدهايي که مي‌کرده, بوده است؟

    5.در برنامه‌هاي خود به موضوعات و مسائل با نگاه انتقادي برخورد کرده است؟

    6.در سابقه کاري خود پيگيري نقدهايي که به او مي‌شده, بوده است؟

     

    مشورت‌گرا بودن:

    1.در محل زندگي و كار خود به مشورت‌گرايي شهرت دارد؟

    2.در سابقه کاري خود «مکانيزمي براي اخذ مشورت » قرار داده است؟

     

    آرمان‌خواه و واقع‌نگر بودن:

    1.در محل زندگي و كار خود به آرمان‌خواهي توام با واقع‌نگري شهرت دارد؟

    2.آيا برنامه‌هاي خود را طبق «آرمان‌هاي اسلامي و انقلابي» تدوين کرده است؟

    3.آيا در برنامه‌هاي خود امکانات و موانع موجود را در نظر گرفته و در جهت رفع موانع موجود و استفاده و ايجاد امکانات گام برداشته است؟

    4.در سابقه کاري خود طبق آرمان‌هاي اسلامي و انقلابي عمل نموده است؟

     

    درک مسائل روز جامعه و اطلاع از اوضاع جهان:

    1.در محل زندگي وكار خود به مطلع بودن از اوضاع داخلي و خارجي شهرت دارد؟

    2.در گفت‌وگوي رو در رو «ميزان حساسيت و پيگيري اخبار و تحولات داخلي و خارجي» و «منابع کسب اخبار»از سوي وي پرسيده شود.

    3.در گفت‌وگوي رو در رو «مهم‌ترين مسائل داخلي و خارجي روز» از وي پرسيده شود تا ميزان اطلاع وي از اين موضوعات سنجيده شود.

    4.آيا در برنامه‌هاي پيشنهادي‌اش نسبت به مسائل روز جامعه و جهان توجه و تحليل داشته است؟

     

    تاييد وزراي دولت:

    1.آيا ملاک‌هايي براي تاييد وزراي دولت, حداقل در حوزه تخصصي خود دارد؟ (با توجه به برنامه‌هاي پيشنهادي وي يا پرسش در هنگام گفت‌وگوي رو در رو)

    2.طرحي براي شناسايي و تاييد وزراي دولت, حداقل در حوزه تخصصي خود دارد؟ (با توجه به برنامه‌هاي پيشنهادي وي يا پرسش در هنگام گفت‌وگوي رو در رو)

     

    آشنايي با ابزارهاي نظارت و تاثيرگذاري بر هيئت وزيران:

    1.از ابزارهاي ارزيابي هيئت وزيران, حداقل در حوزه تخصصي خود آگاهي دارد؟

    2.ملاک ياطرحي براي ارزيابي هيئت وزيران, حداقل در حوزه تخصصي خود دارد؟

    3.با ابزارهاي تاثيرگذاري بر هيئت وزيران, حداقل در حوزه تخصصي خود آگاهي دارد؟

     

    آشنايي با ابزارهاي نظارت و تاثيرگذاري بر روند عمومي و امور اجرايي کشور:

    1.از ابزارهاي ارزيابي  روند عمومي و امور اجرايي کشور, حداقل در حوزه تخصصي خود آگاهي دارد؟

    2.طرحي براي ارزيابي روند عمومي و امور اجرايي کشور, حداقل در حوزه تخصصي خود دارد؟ آيا کانديداي مورد نظر طرحي براي نحوه تاثير گذاري بر روند عمومي و امور اجرايي کشور, حداقل در حوزه تخصصي خود دارد

    و در آخر اينکه:

    1.از «منابع مالي دولت» آگاهي درستي دارد؟

    2.طرحي براي «تغيير منابع مالي دولت و کاهش وابستگي به درآمد حاصل از فروش نفت» دارد؟ آيا طرحي براي «نظارت, ارزيابي و تاثيرگذاري بر منابع مالي دولت و کسب اطلاع از روند آن» داردآيا کانديداي مورد نظر از «محل‌هاي خرج دولت» آگاهي دارد«ملاك‌هاي مصرف درست بودجه در محل‌هاي خرج آن» از نظر کانديداي مورد نظر چيستآيا طرحي براي «نظارت, ارزيابي و تاثيرگذاري بر نحوه مصرف بودجه و کسب اطلاع از روند آن» دارد؟

    3.از «نحوه انتقال پول از منابع مالي دولت, به محل خرج آن» آگاهي دارد؟

     

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه