پيشرفته
 

موضوعات :

  • صدا و سیما
  • حوزه
  • سیاست

  • کلمات کليدي :

  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل
  • ، جنبش عدالتخواه دانشجویی

  • مطلب بعدي >   1403 تعداد بازديد
    10.00 (1 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 5 : شهدا براي چه آينده اي جنگيده اند

    انتقاد منصفانه را برنمی‌تابند!

    گفت‌وگوي جنبش دانشجويي با رهبر انقلاب

    اتحاديه انجمنهاي اسلامي مستقل دانشجويان

    ...نخست: معتقديم دولت نهم، با بكارگيري شعار هاي اساسي انقلاب در سوگيري ها و جهت گيري هاي خود، و بكار بستن دقائق گفتمان امام(ره) در تصميم گيري ها و مواضع دولت، كه برون‌‌داد آن در ساده زيستي،پركاري و تكيه بر عدالت متبلور شده است، به سمت اهداف عاليه انقلاب در حال حركت بوده و از اين حيث، كشور در فرصتي تاريخي -چه در داخل و چه در خارج- به سر مي برد كه مغتنم شمردن اين فرصت و توجه و جديت در حركت كلان دولت، بر متوقف شدن و مشغول گشتن به امور جزئي، و نقطه اي نگاه كردن بر عملكرد دولت ارجحيت دارد.

    ضمن اينكه عميقا از نقد غير منصفانه و تخريب دولت توسط جريانات و گروه هاي سياسي نگران بوده و نسبت به تشكيل ائتلاف توسط برخي احزاب و جريانات عليه دولت در راستاي بهره برداري انتخاباتي اعلام خطر مي كنيم ...

    دوم: در حالي كه در نظام جمهوري اسلامي، هيچكس فراقانوني نيست و همه در مقابل قانون يكسان بوده و در صورت تخلف و اقدام مجرمانه تحت پيگرد و مورد برخورد قرار مي‌گيرند، در كمال ناباوري شاهد آنيم، فردي در مسند وزارت كشور جمهوري اسلامي قرار گرفته كه لا اقل شائبه‌ي جعل مدرك تحصيلي توسط وي چند ماهي است كه موجب اعمال فشارهاي گوناگون در داخل و خارج به نظام گشته است و با اين وجود نه مجلس هشتم از او توضيح مي‌خواهد، نه از سوي قوه قضائيه برخوردي صورت مي‌گيرد و نه وزير كشور خود را موظف به پاسخگويي مي‌داند.(تکبير دانشجويان)

    از سوي ديگر، با وجود آنكه كميته‌ي تحقيق و تفحص مجلس هفتم از دانشگاه آزاد، در نتايج تحقيقات خود، خبر از وجود مشكلات عديده در اين دانشگاه و همكاري برخي مقامات قوه قضائيه در مشكلات مذكور دارد، هيچ شفاف سازي و برخورد قانوني صورت نمي گيرد.

    اگر نمايندگان مجلس اشتباه كرده‌اند و اذهان عمومي را مشوش نموده‌اند، چرا با آنها برخوردي صورت نمي‌گيرد و اگر در دانشگاه آزاد تخلفي صورت پذيرفته چرا نتايج برخورد با آن را مردم نمي بينند؟

    سوال ما اينجاست كه چرا توسط برخي مسئولين، اينگونه افكار عمومي و اعتقادات مردم به بازي گرفته مي‌شود و چگونه با عده اي معدود كه منافع خود را بر نظام جمهوري اسلامي -كه حاصل خون هزاران شهيد است- ارجحيت مي‌دهند، برخورد نمي‌‌شود؟...

    سوم: ... عملكرد رسانه ملي در برخي حوزه‌ها كه اتفاقاً از حوزه هاي مهم صدا و سيما است -همچون فيلم‌ها، سريال‌‌ها و برنامه‌هاي پر بيننده- عملكردي مطلوب نبوده و در بعضي موارد حتي ضد فرهنگي و غير ديني است... بخشي از مشكلات صدا و سيما را متوجه مديريت آن مي‌دانيم و معتقديم اساساً نگاه حاكم بر مديريت رسانه ملي در برخي موارد منطبق بر ديدگاه‌ها و مطالبات حضرتعالي و گفتمان انقلاب اسلامي نيست.

    متاسفانه نه انتقادهاي مشفقانه ما به مديريت صدا و سيما مؤثر مي افتد و نه با وجود پيگيري هاي بسيار زيادي كه انجام داده‌ايم، فرصت جلسه‌اي -ولو كوتاه- ايجاد نمي‌شود تا حرف‌ها و نظرات خود را با ايشان بيان نمائيم .

    اين موضوع آن جا بيشتر مايه تأسف است كه مسئولين، انتساب مجموعه صدا و سيما به رهبري را مانعي براي انتقاد سازنده قرار داده و نقد صدا و سيما را به منزله تقابل با ديدگاه هاي حضرتعالي قلمداد و معرفي مي نمايند.

    چهارم: به نظر مي رسد دستگاه هاي تصميم گير در امر فرهنگ و آموزش عالي كشور، به خصوص كميسيون‌‌هاي فرهنگي و آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از تحرك و پويايي لازم براي تحول فرهنگي در دانشگاه ها برخوردار نيستند...

    جنبش عدالتخواه دانشجويي

    ...جنبش عدالت‌خواه دانشجويي با عنايت به جايگاه اصيل عدالت در اسلام سالياني ست در اين مسير دويده و در تجربه‌ي اين سال‌ها، خلاءها و موانعي را با تجربه و تأمل دريافته است که غفلت از هريک ماندگاري و بسط اين جريان را با ابهام مواجه مي‌نمايد. اين موانع در چهار لايه ارائه مي‌گردند:

    لايه دانشجويي

    ... ما به فرمايشات حضرت‌عالي از جمله توجه به مصالح کلي نظام و استفاده از روش‌هاي درست، به مثابه تابلوهاي راهنماي جاده عدالت‌خواهي نگريسته‌ايم؛ ليکن عده‌اي بنا دارند اين تابلوهاي راهنما را به موانع و دست‌اندازهاي جاده عدالت‌خواهي تبديل کنند که در آن صورت رکود و سکوت پسنديده‌ترين کار خواهد بود. لذاست که تبيين نظري اين مفاهيم در دستور کار فعاليت‌هاي ما قرار گرفته و از شما به عنوان راهبر اصلي جريان عدالت طلبي تقاضا داريم با کمک به ما در اين مسير و تفسير درست اين مفاهيم باب تفسير به راي و مصادره به مطلوب اين فرمايشات را مسدود فرمائيد.. ..

    لايه فکري نظري

    ... رويکردهايي از قبيل پرهيز از اشرافيت دولتي رابطه بي‌واسطه با مردم و توجه به محرومان در دولت نهم جزو مولفه‌هاي قابل تقديري بود که بايد در دولت‌هاي بعد نيز مدنظر قرار گيرد. همچنين به نظر ميرسد خلاصه كردن گفتمان عظيم و مردمي عدالتخواهي به يك جريان سياسي و يا يك شخص خاص و يا حتي يك دولت، جفاي به اين گفتمان است؛ چراكه بازه زماني و گستره اين گفتمان اصيل انقلاب محدود به يك دوره چهار يا هشت ساله نيست....

    همچنين به نظر مي‌رسد حوزه علميه در عرصه‌هاي مختلف مي‌تواند ياري‌گر جريان عدالت‌خواه باشد. حوزه علميه بايد براي تبيين نظري و عملي نرم‌افزارهاي اداره حکومت اسلامي به عنوان مقدمه تحقق عدالت در جمهوري اسلامي تلاش نمايد.

    همچنين با توجه به تاثير انکار ناپذير روحانيت بر فرهنگ عمومي، شايسته است تا بسط فرهنگ عدالت‌خواهي و تبديل شدن آن به مطالبه عمومي در اولويت‌هاي اصلي ايشان قرار گيرد و با تلقي عده‌اي که عدالت‌خواهي در شان روحانيت نمي‌دانند مقابله شود.

    لايه نهادي ساختاري

    از ديگر مقتضيات گسترش عدالت ساماندهي روابط به واسطه ضوابط و قوانين است که با نگارش قانون اساسي پس از پيروزي انقلاب اين عرصه مهيا گرديد. اما پس از گذشت سه دهه از انقلاب شماري از اصول قانون اساسي يا در مرتبه تصويب کليات مانده است و يا اين که در مقام اجرا نفي مي‌شوند. اصل هشتم قانون اساسي که امر به معروف و نهي از منکر را تکليفي ديني مي‌شمارد متاسفانه از اصول مغفولي است که مي‌تواند ظرفيت‌هاي بي‌نظيري از مشارکت سياسي اجتماعي مردم را فعال نمايد و زمينه احياي ابعاد مغفول از امر به معروف نظير امر به معروف مسئولان از سوي مردم را فراهم نمايد.

    اگر چه برقراري عدالت قضايي مستلزم فساد ستيزي است، اما متاسفانه اين مبارزه با فساد در دستگاه قضايي رخ نداد. بنابراين با انتخاب رئيس جديد اين قوه، انتظار مي‌رود تساهل با مفسدان اقتصادي خاتمه يابد و مسئول آتي دستگاه قضايي، مقابله با مفاسد اقتصادي و پاسخگويي شفاف در اين رابطه را اولويت اصلي اين قوه قرار دهد. اين فسادستيزي بايد به شيوه‌اي دنبال شود که براي مردم ملموس باشد.

    لايه مردمي

    مطابق تعاليم ديني مردم نقش بي‌بديلي در مقابله با فساد و مفسد دارند. لذا بايد نظارت مستمر و موثر مردم رشد يابد و نهادينه شود. از بايسته‌هاي بقاي نظارت عمومي اين است که حافظه تاريخي مردم آلوده به خاطره‌ي برخوردهاي نادرست دستگاه‌هاي قضايي يا امنيتي با عدالت‌خواهان نگردد. زيرا اين رويه، گرايش به تملق‌هاي مزورانه و سکوت بزدلانه را غالب مي‌سازد و دغدغه منفعت فردي جايگزين مصلحت اجتماعي مي‌شود..

    جامعه اسلامي دانشجويان

    ... براي نيل به تفسير ناب از انديشه‌هاي تفصيل يافته‌ي امام چاره نيست مگر رجوع به جرياني انقلابي که بدور از غرض‌ورزي‌هاي سياسي امام را تبيين کند چگونه حرکت عدالت‌خواه و بي غرض دانشجويي مي‌تواند به مطلوب دست يابد؟

    کادرسازي براي انقلاب

    ... نگاه به نخبه‌پروري سياسي در سطح آموزش‌هاي سياسي باقي مانده و استقلال فضاي نخبه‌پروري سياسي و علمي رعايت نشده است در حالي‌که نخبه‌پروري سياسي يک اتفاق فرآيند مدار است. براي اين مهم بايد تشکيلاتي سالم داشته باشيم، به جوان‌ها اعتماد کنيم، متناسب با استعدادها برايشان فرصت‌ تجربه‌اندوزي فراهم نمائيم تا خود را اثبات نمايند آنگاه مي‌توان به جوان مسئوليت‌هاي سنگين‌تري را سپرد.

    بواسطه‌ي اينکه بعضاً مديران با سابقه‌ي ما خود را از نظر انديشه و محتوا به گفتمان‌هاي روز مسلح ننموده‌اند توان مديريت تحول در بستر پوياي انقلاب را از دست داده‌اند و به موجب اين امر در عرصه‌ي سياسي لابد از جابه‌جايي‌هاي مکرر، حتي در سطح وزرا هستيم لاکن انتخاب‌هاي ضعيف مديراني که مدل مديريتي آنان منطبق بر گفتمان انقلاب نيست پذيرفتني نمي‌باشد.

    عدالتخواهي

    اجازه بدهيد بر مسير تکامل گفتمان عدالت‌خواهي مروري کوتاه داشته باشيم. فرموديد آرمان‌خواه باشيم در عين حال عقلانيت را فراموش نکنيم، مواضع‌مان پازل دشمن را تکميل نکند، انتقاد کنيم، دشمني نکنيم، وارد مصاديق نشويم، تصميم‌سازي کنيم، مدل عدالتخواهي منصفانه را با صبر و بصيرت پي بگيريم. برخي مسئولين وقتي دانشجويان، نقد خود را براساس استدلال محکم و ايمان، بدون هيچ‌گونه تندي و تخريب بيان مي‌کنند آن نقد را به حساب شخصي خود گذاشته انتقاد منصفانه را برنمي‌تابند. در نقطه‌‌ي مقابل برخي دانشجويان نيز پذيرفتن توضيحات مستدل و بدور از ظاهرسازي را عدول از آرمان‌خواهي مي‌دانند.

    با وجود اينکه حضرت‌عالي و رئيس جمهور و برخي وزرا مدل تعامل با دانشجويان را در چنين جلساتي ارائه فرموده‌ايد برخي دستگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد اسلامي، قوه‌ي قضائيه و برخي مسئولين صدا و سيما و مجلس شوراي اسلامي هنوز هم پاسخگوي سوالات دانشجويان نيستند.

    حوزه و دانشگاه

    نقش مساجد و روحانيت در جريان انقلاب و دفاع مقدس به عنوان کانون‌هاي موج آفريني فرهنگي و پمپاژ فرهنگ انقلابي و مجاهدت به بدنه جامعه نمونه‌اي مثال زدني بوده است و اين همان الگويي است که روحانيت مي‌بايست امروز نيز در راستاي ترويج گفتمان‌هاي رايج خصوصاً توليد علم پياده نمايد خطر محدوديت‌هايي که بروکراسي اداري براي حوزه و روحانيت ايجاد ‌مي‌کند خطري است جدي. روحاني بايد «دوار به طبه» باشد. همچنان اعتقاد داريم که حلقه انديشمندان و مديران اجرايي از هم گسسته است لذا در حوزه‌هاي مختلفي چون آموزش، فرهنگ، اقتصاد، سياست و.... نيازمند طراحي نرم‌افزارها و سيستم‌هاي ديني و بومي هستيم...

    فرهنگ    

    ...براي گذار از مرحله‌ي دولت اسلامي به جامعه‌ي نمونه مهمترين مؤلفه‌ي جامعه‌ساز فرهنگ است. فرهنگ زير بناست. به نظر مي‌رسد که مي‌بايست تحولي در «فرهنگ و اجتماع» صورت گيرد البته مي‌دانيم که مقوله‌ي فرهنگ امر زودبازدهي نيست. همانطور که فرموده‌ايد همه‌ي فعاليت‌ها نياز به پيوست و ادله‌ي فرهنگي دارند حتي در موضوعاتي مانند صنعت، معماري، پزشکي، خانواده و غيره نيز ملاحظات فرهنگي نياز است. سوالي که از دولت مطرح مي‌شود اين است که آيا پيوست فرهنگي طرح تحول اقتصادي ملاحظه شده است؟

    نگاه جهاني به انقلاب

    ... نگاهي به جهان کنوني ما را نيزچون سايرين به اين تحليل مي‌رساند که ثقل قدرت جهاني به سمت کشورهاي شرق و ايران  در حال جابجايي است. لاکن مهمتر و فراتر از همه اين‌ها، اين، عناصر الهام بخش انقلاب اسلامي هستند که قلوب ملت‌ها را متوجه خود نموده‌اند و موجب جوشش انديشه‌هاي انقلاب در ساير کشورهاي جهان شده‌اند. مي‌دانيم که در فضاي ديپلماسي بايد مراقبت‌هاي ديپلماتيک نيز داشته باشيم ولي فضاي آرمان‌خواهي دانشجويي مقابله اصلي انقلاب را در ساحت انديشه مي‌داند ...

     

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه