|
|
راه شماره 14 : آرزوي حکومت بي دردسر
اگر آسان باشد، جای تعجّب دارد مصاحبه با محمد ابوی ثانی از طلاب مدرسه حضرت مهدی عج اللهمدارس رشتهای درگردنم افکنده دوست میکشد هرجا که خاطرهخواه اوست زمان انتخاب، وقتي با رفقا مشورت کردم، دو مدرسه را معرفي مي كردند. بقیه ا...(عج) و حضرت حجت(عج). من سه انتخاب داشتم. گفتم یکی را هم حضرت مهدی(عج) بزنم. به عشق امام زمان(عج). از قضا امتیاز ورودی من جوری شد که مورد سوم را انتخاب كردند. حالا كه نگاه ميكنم، مي بينم اگر مدرسهای مثل اینجا نبود، طلبگی را سختتر انتخاب میکردم. و اگر بخواهم به كسي توصيه براي انتخاب مدرسه كنم، اگر اسم نبرم، ميگويم به مدرسه اي برو كه برنامه هاي اينجا را بصورت مختصرداشته باشد. مديريت باز مدرسه ما صرفاً متكي به برنامههاي شورا نيست. برنامههايي دارند که در پختهتر شدن طلبه تأثیر دارد. بحثهای اجتماعی، نقد فیلم، اردوهای مختلف، تحقیق و پژوهش قرآنی و تطبیق آنها با مسائل جامعه. مدرسه علاوه بر منظم بودن، فضای آزادی هم دارد. یعنی ما دراين مدت فکر نکردهایم این قوانین تحمیلی است. حتي نظم اينجا طوري است كه هم وقت طلبه را براي مسائلي مثل آشپزي تلف نميكنند و هم با تقسيم اداره امور مدرسه، سعي مي كنند؛ طلبه نازکنارنجی بار نیاید. این باعث شده كه اگر به طلبه های پایه 3و4 این مدرسه کار مدیریتی بسپاريد، نسبت به سن و پایه درسی خوب انجام میدهد. مدیریتی که اینجاست میخواهد طلبه را برای کار در اجتماع بسازد؛ نه اینکه يك جوان را فقط طلبه کند. فشردگي بچهها حتی بعد از شش ماه، درسی را که خواندهاند تدریس میکنند و بخشي از استادان "پایهيك"يها، بچههای پایه 3 و 4 هستند. برنامه درسي مدرسه هم فشرده است. موقع پذیرش اين برنامه را شرح ميدهند و ميگويند كار در اين مدرسه زياد است. و فوق برنامههاي زيادي دارد. دروس شورا، 30 - 40 درصد وقت شما را میگیرد و 60-70 درصد مابقی، خارج از دروس شوراست. البته وقتی وارد کار میشوي، ميبيني خیلي هم سخت نيست. در ضمن به افراد فرصت میدهند، همکاری کنند و حتی کلاسهاي ویژه ميگذارند. چون حرکت اینجا جمعی است و هيچ كس نبايد عقب بماند. البته هیچکس نمیتواند بگوید درس طلبگی آسان است. اگر آسان باشد، جای تعجّب دارد. فرصت نقد گاهی حس می کنم نسبت به طلبهها نوعي بیاعتمادی وجود دارد. ما اخلاقاً تعهد دادیم که اینکار را انجام دهیم. گاهی طوری برخورد میکنند، انگار كه ما میخواهیم از زیر کار در برویم. بعضي وقتها هم دلسوزیها افراطی میشود. خصوصاً بچههایي مثل من که چند سال توی مدرسه بودهايم و توقع داريم روی قولمان حساب كنند. يكي از چيزهايي كه کمرنگ شده - و شاید علتش افزایش تعداد طلبهها باشد- تعامل مسئولین مدرسه با بچههاست. یکی از امتیازات ما كه سال اول داشتیم، این بود که مسئولین را زود به زود می دیدیم. این باعث میشود اشکالات زودتر برطرف شود.
|
|
|