پيشرفته
 

موضوعات :

  • حوزه

  • کلمات کليدي :

  • طلبه بدرد نخور
  • تغذیه روح
  • پادگان معنوی

  • محمد مهدي خالقي

    ديگر مطالب اين نويسنده :

  • علی ، فدا بود

  • دو حبه قند

  • وقتی جای طلبکار و بدهکار عوض شود

  • قرآن کتاب درسي بچه هاست

  • مسوولیت عمر

  • اگر آسان باشد، جای تعجّب دارد

  • خانواده، نماينده جامعه

  • فيلم آدمهاي جنگ

  • مطلب بعدي >   488 تعداد بازديد
    10.00 (1 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 14 : آرزوي حکومت بي دردسر

    فراتر از صرف و نحو و فقه و اصول
    مصاحبه با حجت‌الاسلام پارسا از مسوولان مدرسه علمیه حضرت مهدي

    تغذيه روح
    در جامعه، در خانواده آن چیزی که طلبه را شاخص مي‌كند، نه صرف است نه نحو و نه حتی فقه و اصول. اين نيست كه طلبه فقط دانش‌هایی را دریک محيط آموزشگاهی فرا بگیرد. طلبه باید روحش تغذیه شود. این خودش انگیزه درس خواندن ايجاد مي كند.
    پادگان معنوي
    سال اول خیلی جدی بودیم. حاج آقا نظافت مثل سال‌های دفاع مقدس وکاملاً آماده به جنگ. حتی می گفتند اینجا پادگان است و برای بیدارباش "اي لشگر صاحب زمان..." پخش مي‌كردند. به این معنا كه  معرفت دفاع مقدس در بچه‌ها شکل می‌گرفت و بچه‌ها به سیره شهدا علاقه‌مند شده بودند.
    سالهای اول و دوم کمترین امکانات را داشتيم. آن زمان ما با 20 جوان دبیرستانی مواجه بودیم. اما حالا با طلبه های پایه 5 مواجهيم كه معرفت و بصیرت بالائی دارند. البته از سال دوم احساس مي‌کردیم توفیقاتی درحال اتفاق است. از سال سوم ديگرراه افتادیم.
    ايثار کم‌سابقه
    از سال سوم، مكان قبلي ديگر براي‌مان كوچك شده بود. شروع كرديم به گشتن خانه‌ها و بنگاه‌های اطراف مدرسه، تا خوابگاه را از مدرسه جدا كنيم. تا اینکه حاج‌آقا امامی، مدیر قبلی همان مدرسه‌اي كه ما درآن مستقر بوديم، مطلع شدند و ایثاری کردند که در حوزه‌هاي علميه  نمونه‌اش کم پيدا مي شود. ايشان پیشنهاد دادند که بیایيد جايمان را عوض کنیم. چون شما تعداد طلبه بيشتري داريد و از طرفي پله‌هاي زياد مدرسه شما براي حاج‌آقا نظافت خوب نيست (مدتي بود حاج آقا به خاطر درد زانو مدرسه نمي‌آمدند).
    عدم شخص محوري
    يكي از مسائلي كه درباره مدرسه ما مطرح مي‌كنند اين است كه مدرسه بيش از حد وابسته به شخص حاج آقا نظافت است. بچه‌ها از نظر روحی به حاج‌آقا وابسته‌اند. این نكته مثبتي است. اما از نظر اجرايي اينطور نيست. البته اگر مدیر خوبی مثل حاج‌آقا نباشند و هیچ اتفاقی نیفتد، معلوم می‌شود كه ضعف در ايشان است. اما اینکه مثلاً یک ماه بروند حج و ما در مدرسه را تخته کنیم، اينطور نيست.
    طلبة به‌‌دردنخور  
    شهيد مطهری می‌گويد اگر کسی توی حوزه، جز فقه و اصول، چیزی یاد داشته باشد؛ كتمان می کند و از اظهارش خجالت می‌کشد. این همان تفکريست كه به بعضي مراجع بزرگ خرده می‌گیرندكه چرا تفسير مي‌گوييد. اگر نمره را يكي از ملاكها درنظر بگيريم، هميشه بخشي از ممتازین کل حوزه از مدرسه ما هستند. از طرفي طلبه‌های سال سوم و چهارم ما، توی مدارس دیگر تدریس مي‌کنند. از نظر ما طلبه‌اي كه یک سري دروس را بخواند و مثلاً نمرات قابل قبولی بگیرد، اما نداند در محله‌اش چه خبر است و خانواده‌اش چه مي‌كنند، به چه درد مي خورد؟
    فهم جمعي براي مديريت
    مديريت مدرسه به نظم اهميت زيادي مي‌دهد. اسلام هم در بسياري از عبادات دستور به نظم داده است. وقتی پیامبر به نماز مي‌آمدند، صف را مرتب مي‌كردند. البته اگر نظم پس زمینه معرفتی نداشته باشد، اشکال پيش مي‌آيد. اما اگر توضیح داده شود، تبیین شود، راهگشا خواهد شد. در مدرسه ما به همين جهت، كمتر از طرف مديريت كنترل وجود دارد. مجموعه قوانینی که همه با آن رسیده‌اند به اضافه فهم جمعی، شرايط را كنترل مي كند.

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه