پيشرفته
 

موضوعات :

  • فلسطین
  • جهان اسلامی و بیداری

  • کلمات کليدي :

  • فلسطین
  • صهیونیست

  • سجاد اسلاميان

    ديگر مطالب اين نويسنده :

  • هر روز می‌تواند روز قدس باشد

  • مدیریت فرهنگی ترمز كرده...

  • سینمای مصر و مسـاله فلسطین

  • سه جلد، هفت جلد،...

  • بزرگترين چالش کپي رايت است

  • مطلب بعدي >   280 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 14 : آرزوي حکومت بي دردسر

    تقصیر از ماسـت
    مصاحبه با مجتبي رحماندوست دبير جمعيت دفاع از ملت فلسطين

    در دوران جنگ غزه فعاليت‌هاي حوزه فلسطين بسيار بود اما بعد از جنگ اين فعاليت‌ها كم شده است علت را چه مي‌بينيد؟
    علتش پايان جنگ است.
    يعني احتياج به تداوم ندارد؟
    حتما دارد اما يكي از مهمترين علت‌ها پايان جنگ است. شما وقتي مي‌روي زيارت امام حسين(ع) حال و هواي خاصي داري اما بعد كه برمي‌گردي ديگر آن حال و هوا را نداري چون ديگر در آن مكان نيستي. البته اين به آن معنا نيست كه مي‌توان قطعش كرد اما يكي از عوامل كاهش فعاليت‌ها پايان جنگ است. ما در شبانه‌روزي كه جنگ بود وقت كم مي‌آورديم اما آيا وظيفه داريم تنور اين مساله را داغ نگه داريم؟ بله حتما؛ لذا اين سرد شدن فعاليت‌ها جاي تعجب ندارد. اما اگر فراموش شود جاي تعجب دارد و اگر به ضد آن تبديل شود جاي فرياد دارد.
    در يكسال گذشته هم تنور اين مساله سرد شد هم متاسفانه جرياني بر ضد آن ايجاد شد قصور و تقصير را در كجا مي‌بينيد؟
    بخشي از اين مساله طبيعي است. اما همانطور كه گفتم بخشي از آن مصنوعي است بخصوص هنگامي كه به ضدش تبديل شد، حساب‌شده و برنامه‌ريزي شده است.
    يك عده‌اي كه بعد از 22 خرداد به كام نرسيدند به مانند "الغريق يتشبث بكل حشيش" دارند شعارهاي انحرافي مي‌دهند كه در طول سي سال گذشته بي‌سابقه است و با معيارهاي معين شده از سوي امام مغاير است. اما آيا واقعا فرهنگ مقاومت و حماسه به صورت عمومي به ضد آن تبديل شده و مردم اين را پذيرفته‌اند؟ به نظر من نپذيرفتند. ما غصه مي‌خوريم به حال عده‌اي كه از راه به در شدند.
    البته يك نكته را هم بگويم. بعضي منحرف نشدند؛ بلكه فضاي سياسي الان ايجاب مي‌كند كه بگويند نه غزه نه لبنان و چه بسا اگر درون اين‌ها را بكاويد مي‌گويند هم غزه هم لبنان. اما الان چون مي‌خواهند نان به نرخ روز بخورند شرايط ايجاب مي‌كند اين را بگويند.
    اما حالا چي شده كه اين حركت صورت گرفته چند نكته هست: اولا مردم ما از جنايات در غزه و لبنان و جاهاي ديگر درست مطلع نيستند. تلويزيون برنامه توليد مي‌كند، نشريات مي‌نويسند ولي حس ايجاد نمي‌شود. در مقابل جمعيت دفاع از ملت فلسطين دوره‌هاي آموزشي را كه مي‌گذارد، همه كساني كه در آن شركت مي‌كنند مي‌گويند موضوع را اينطور كه اينجا مطرح شد ما نشنيده بوديم. يعني اگر درست و حسابي مردم را با فطرت پاك و خالصشان در برابر جنايت‌هاي صهيونيست‌ها قرار دهيم نياز به تبليغات نيست. من معتقدم اطلاع رساني به مردم درباره جنايات صهيونيست‌ها در منطقه خيلي ناقص است. نه اينكه از نظر كمي مشكل داشته باشد، مدل درست نيست. وقتي نتيجه مطلوب نيست يعني مدل غلط است. توصيف اصل جنايت اسرائيل براي تحريك وجدان بيدار ملت كافي است، به شرطي كه تكنيكها و روشهاي درستي براي انتقال اين مطالب استفاده شود.
    يكي از اين تكنيك‌ها فعاليت‌هاي هنري است...
    ببينيد يك مساله‌اي به نام هولوكاست را صهيونيستها اختراع كردند سالهاي سال است فيلم‌هاي بزرگ تاريخ سينما درباره هولوكاست است اما درباره جنگ 33 روزه پيروزمندانه‌ترين جنگ مسلمانان با اسرائيل يا جنگ 22 روزه غزه يا جنايت‌هاي صبرا و شتيلا، قانا، دير ياسين و.... درباره كداميك فيلم ساخته شده؟ پس از 30 سال از انقلاب فقط فيلم كارگردان سر بر بالين خاك نهاده آقاي "داد" را داريم و فيلم بازمانده نمونه دومي پيدا نكرده است.
    ما بهترين محتوا را در جنگ با صهيونيستها داريم، اما يك رمان خوب، يك فيلم خوب و يك سريال خوب نداريم كه بگوييم در يكي از آنها قانا يا صبرا و شتيلا درست تصوير شده است.
    علتش هم اين است كه هنرمندان ما خودشان را در برنامه‌هاي كليشه‌اي و روزنامه و نشريه نگه داشته‌اند و بسياري از اينها نرفته‌اند جنوب لبنان را از نزديك ببينند تا از فضا حس بگيرند. در نتيجه آثار هم اينقدر ضعيف و فاقد حس است.
     شما به‌عنوان بزرگترين تشكل حامي فلسطين در ايران در اين زمينه چه كرديد؟
    البته اين قيد را اضافه كنيد كه اين تشكل غيردولتي و فاقد بودجه و رديف مصوب دولتي است و ما اگر چنين مطالبه‌اي داريم از آنهايي است كه امكانات دارند اما فعاليتي نكرده‌اند. جمعيت با جيب آدمها اداره مي‌شود اما در كنار اين ناتواني مالي انتشارات قبله اول را راه‌اندازي كرديم كه حدود 30 كتاب منتشر كرده است. فيلمنامه آورده‌اند كه فيلمش را درست كنيم در حالي كه ما حداكثر بلديم واسطه بشويم و بگوييم اين فيلمنامه خوب است. ما سرمايه درست كردن فيلم نداريم. اين كار كار تلويزيون، ارشاد يا فلان تهيه‌كننده است. جمعيت، دارای كارشناسانی متبحر و به‌روز در اين زمينه است. اما آنجا كه مي‌خواهد كارشناسي خود را به يك خروجي مخاطب‌پسند تبديل كند كه در قالبهاي هنري و ادبي باشد، بحث مالي مطرح مي شود و كم مي‌آورد.
    كار ما بيشتر كارشناسي است. در كنار اين مركز اسناد مطالعات خاورميانه و فلسطين را راه انداختيم كه به دانشجويان و محققان كمك مي كند. خبرگزاري قدس را هم راه‌اندازي كرديم كه ويژه قدس كار مي‌كند.
    اين جاهايي كه بودجه دارند و انجام نمي‌دهند كجا هستند؟
    ما بايد دو سه اصل را قبول كنيم: يك اينكه مساله فلسطين اصلي‌ترين مساله ما و اولين مساله جهان اسلام است؛ دو اينكه مرزهاي امنيتي ما در فلسطين است و امنيت ما در فلسطين تامين مي‌شود نه در مرز ايران و سه اينكه هر مسلماني كه صداي مسلمانان را جواب ندهد مسلمان نيست. اگر از ارشاد، حوزه هنري، صدا و سيما، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و حتي ناشران كتاب‌ و تهيه كنندگان بپرسيم شما چه سهمي گذاشتيد... فكر نمي‌كنم دستشان پر باشد.
    اگر بر فرض 10 درصد از بودجه اين مراكز به اين مساله اختصاص بيابد، هم در بحث امنيت ملي و هم در فرهنگ سازي مقاومت و ايثار مثل آنچه كه در دوران دفاع مقدس شاهد بوديم، پيشرفت خواهيم داشت.
    اينكه شما مي‌گوييد كجا؟ همه مراكز دولتي كه بودجه‌هايي براي توليدات هنري و ادبي دارند، نسبت به اين مساله كم توجه‌اند.
    سياستگذاري دولت را اشتباه مي‌دانيد؟
    من معتقدم اگر اين اصول و اين اولويت‌ها را قبول داشته باشند بايد بخشي از توانمندي‌هاي خودشان را به صرف خلق آثاري در اين زمينه اختصاص دهند.
    فعاليت‌هاي كميته حمايت از انقلاب ملت فلسطين چطور است؟
    ما يك خروجي از آنجا سراغ داريم كه مركز مطالعات فلسطين است. اما غير از آن كه از زير مجموعه‌هاي كميته هست اينكه خود كميته چه مي‌كند با توجه به اينكه در يكي دو سال اخير مسئول آن ساكن ايران نبوده است و كارش چيز ديگر بوده است خيلي اطلاع رساني نشده است و من نمي‌دانم ستاد آنجا چه كرده است.
    بودجه فعاليت‌هاي فلسطين در كشور چقدر است؟
    نمي دانم اين پرسش را بايد از مراكز دولتي بپرسيد.
    بودجه شما چقدر است؟
    مصوب هيچي. هر قدر كمك مردمي گير بياوريم، بودجه ماست. برنامه‌ريزي ما شناور است و متناسب با پولي كه گير بياوريم برنامه اجرا مي‌كنيم. با نبود بودجه برنامه‌ها لغو مي‌شود. بعد از تامين اولويات جمعيت، اضافات را صرف كارهاي هنري و ... مي‌كنيم.
    رقمي درباره بودجه‌اي كه در اين سالها استفاده شده نداريد؟
    اينكه پارسال چقدر خرج شده را الان ندارم اما مي‌توانم بعدا به شما بدهم.
    حركت‌هاي انجام شده در بحث تحريم كالاهاي صهيونيستها در ايران را چگونه مي‌بينيد؟
    ضعيف است. بخصوص در بعد مردمي كمتر از بقيه كشورهاست. آنچه در ميان عربها به "المقاطعه" معروف است، آنجا خيلي قوي است و در كشور ما متاسفانه حساسيت‌ها كاسته شده است. اگر كالايي قاچاقي وارد شود، حساسيت‌ها به مقداري كه قبلا بود نيست. ما هم به عنوان جمعيت سعي كرديم اين‌ها را شناسايي و به مردم معرفي و كار تبليغاتي كنيم، اما در مصدر قانوني نيستيم كه به كسي دستور بدهيم.
    يك نكته را هم بگويم كه ما در سال‌هاي اخير به يك مشكل هم برخورد كرديم آن هم اينكه مالكيت‌هاي شركتها به راحتي در بورس عوض مي‌شود و مثلا امروز شركتي صهيونيستي است و فردا توسط يك غيرصهيونيست خريداري مي‌شود لذا قضاوت در مورد اينها سخت شده؛ البته در مورد اصلي‌ها تحريم اعمال مي‌شود اما وقتي به دست دو و سه مي‌رسيم باز به اين دليل كه گفتم دست به عصا مي‌شويم.
    در ابتداي مصاحبه گفتيد بعضي شعارهاي انحرافي دادند. سوال من اين است كه بعضي از اعضاي جمعيت چرا در برابر اين شعارهاي ضد فلسطيني و انحرافي سكوت كردند؟
    تركيب "اعضاي جمعيت" يك عبارت كلي است. ما اعضاي هيئت امنا داريم كه ميزان حضور و تاثيرشان بسيار كم است، اعضاي هيئت اجرايي داريم كه تاثيرشان بيشتر است، اعضاي ديگري هم داريم مثل روسا و گردانندگان كميسيون‌ها كه تاثير عملياتي دارند. رده بندي دارد و بايد ديد اين عضو مد نظر شما در چه رده‌اي است؟
    مثلا خانم مصطفوي رئيس جمعيت...
    جمعيت شرط نگذاشته كه كساني كه با آن همكاري مي‌كنند از يك جريان سياسي باشند. ديدگاه‌هاي چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا از اينكه در اين جا كار كنند منع نشده‌اند. البته ما يك اصطلاحي داريم، مي‌گوييم كت سياسي‌تان را بيرون از جمعيت درآوريد و فارغ از گرايش‌هاي سياسي بياييد كار كنيد.
    در ضمن جمعيت با هيچ كس كه معاند ومعارض رهبري باشد حاضر به همكاري نيست ولو فلان فرد عضو جمعيت بوده باشد اما الان در برابر نظام ايستاده است.
    دفاع از آقاي موسوي هم تا قبل از انتخابات مي‌توانست سليقه سياسي افراد باشد اما از بعد از انتخابات و بعد خطبه‌هاي 29 خرداد رهبري كه بياناتشان فصل الخطاب بود، هر كس به اين حركت پايدار باشد به گونه‌اي در تعارض با رهبري است و آن ديگر مورد پذيرش ما نيست.  بنابراين ايشان يا سركار خانم دباغ يا ديگرانی در دوره انتخابات از آقاي موسوي حمايت كردند، بلافاصله پس از انتخابات بيانيه و مصاحبه انجام دادند و گفت: فصل الخطاب آقاست..
    اين نكات درست اما بحث من درباره فلسطين است. چرا اين دوستان كه عضو جمعيت هم هستند نسبت به شعارهاي ضد فلسطيني و انحرافي واكنش نشان ندادند؟
    اينطور نيست كه نشان نداده باشند شايد هم چنين اقدامي را كرده باشند كه من تفصيلش را نمي‌دانم در هر حال اين را بايد از آنها بپرسيد.
    همين ها كه عضو جمعيت هستند بهترين افراد براي مقابله با اين شعارهاي انحرافي نبودند؟
    چرا بودند به شرطي كه خودشان اين انتظارات را برآورده كنند. اين طور نيست كه جمعيت از اول از بهترين آدم‌هاي اين عرصه انتخاب شده بلكه 30-32 نفر در سال 79 دور هم جمع شدند و تصميم گرفتند که كار كنند. پس از اين دوران ممكن است عده‌اي نسبت به اين آرمانها تزلزل داشته باشند و البته عده‌اي هم مصمم‌تر شده‌اند و البته اين چيزي كه شما گفتيد يك آرزوست و كاش اينطور بود.
    به عنوان آخرين سوال شما به عنوان يك فعال در حوزه فلسطين مشكلات داخلي و خارجی چنين گروه‌هايي مثل جمعيت که در حوزه فلسطين کار ميکنند را چه مي‌بينيد؟
    از نگاه داخلي ما اگر امكانات بيشتري داشتيم و اين كمبود امكانات سد راهمان نبود، دستمان بازتر بود و بهتر مي توانستيم كار كنيم. اما از نظر بيروني يكي از عوامل مهم اين است كه وقتي شعارهاي انحرافي داده مي‌شود اين يعني زير پا گذاشتن دستاوردهاي سي ساله و حوادث پس از انتخابات تاثيرات بدي در اين زمينه داشت.
    اما عوامل ديگري هم هست كه به اين مساله ضربه زده است مثلا اگر مردم در وضع مالي بهتري به سر مي‌بردند بهتر مي‌توانستند از اين مساله و فلسطين حمايت كنند و از طرف ديگر مطرح كنندگان اين مساله بايد هنرمند باشند و كاربلد باشند و اميدوارم ناتوانمندي‌ها را به توانمندي تبديل كنيم و هم اطلاع رساني هنري كنيم. اگر الان اوضاع متفاوت است تقصير از ماست

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه