پيشرفته
 

موضوعات :

  • رسانه
  • سیاست
  • جبهه جهانی

  • کلمات کليدي :

  • کشمیر
  • پرس تی وی
  • انتخابات

  • مطلب بعدي >   1267 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 13 : جدال جمهوری با زنگيان كافوري

    می‌پرسند احمدی‌نژاد چه کرده که می خواهند نباشد
    انتـخابات و وقایع پـس از آن از نگـاه مـردم کشـــمیر


    آقای رضوی چرا مردم منطقه‌ای مثل کشمیر باید به انتخابات ایران و نتیجه‌ آن علاقمند باشند؟
    مسائل انتخابات ریاست‌جمهوری، در کشمیر یک مسأله جزئی بود. در آنجا انقلاب و کل نظام مطرح است. کشمیری‌ها حساسیت خاصی نسبت به انقلاب و امام دارند. در شبه قاره هند، حتی هندوها هم از همان ابتدای انقلاب اسلامی ایران به این انقلاب علاقمند بودند. یکی از دلایل آن این است که مسلمانان و غیر مسلمانانی که مخالف آمریکا بودند با وقوع انقلاب امام خمینی امیدی برایشان پیدا شد. اگر روزنامه ها و تظاهرات و اجتماعات مردمی قبل از انقلاب را در سراسر جهان بررسی کنید، می بینید که هیچ کس جرأت نمی‌کرد علیه آمریکا یک کلمه حرف بزند، چه رسد به این که شعار «مرگ بر آمریکا» سردهند. الان همه جا مردم راحت علیه آمریکا حرف می‌زنند و مرگ بر آمریکا می‌گویند. این شعار به همه زبانها ترجمه شده است. علت این وحشت‌زدایی از آمریکا، نهضت امام خمینی بود. اینها با نهضت امام خمینی امید پیدا کردند.
    مسلمانان علاوه براین علت دیگری هم برای علاقه به امام دارند. امام از همان ابتدای نهضت در سال 42 موضوع فلسطین را مطرح کرد. مسئله فلسطین برای مسلمانان جهان مسأله حساسی است. بعد از رحلت امام اینها حس کردند این ویژگی امام در مقام معظم رهبری نیز هست. دیدند که برای منافع شخصی خویش کار نمی‌کند، برای خانواده اش کار نمی‌کند. به فکر منافع اقتصادی خودش نیست و فقط برای نهضت و برای مستضعفین جهان و انقلاب و اسلام تلاش می‌کند.
    در 25 سال گذشته فقط همین دو شخصیت بزرگوار از ایران در شبه‌قاره هند و به ویژه کشمیر مطرح بودند. مردم چندان علاقه‌ای به رئیس‌جمهور ـ هر که می خواست باشد ـ نداشتند. می‌دانستند که انتخاباتی هست و رئیس جمهوری 4 یا 8 سال ریاست‌جمهوری می‌کند. ولی روی آنها حساسیتی نبود. تنها رئیس‌جمهوری که به عنوان شخصیت سوم بعد از امام و مقام معظم رهبری خارج از ایران مطرح شد، احمدی نژاد بود. شما اگر در شهر سرینگر ـ مرکز ایالت جامو و کشمیر ـ بروید در هر مسجد و حسینیه و چهار راهی که در آن عکس امام (ره) و مقام معظم رهبری نصب است، در وسط آن عکس احمدی نژاد هم قرار گرفته است.

    چرا؟
    چند علت برای این محبوبیت وجود دارد. برای غیر مسلمانان علتش این است که در مقابل آمریکا شجاعانه حرف می‌زند. آقایان هاشمی و خاتمی هم حرف می‌زدند، ولی مردم یک فرق مشهود بین سخنان اینها احساس کردند. مسلمانان هم احمدی‌نژاد را دوست دارند چون مسئله فلسطین را مثل امام و مقام معظم رهبری مطرح کرد. این محبت میان شیعیان کشمیر که رهبر و ولایت فقیه را خیلی دوست دارند شدید تر است چرا که می‌بینند که او صد در صد و قدم به قدم مطیع رهبری است از این لحاظ او را خیلی دوست دارند.

    مساله انتخابات اخیر ایران از کی برای مردم کشمیر اهمیت پیدا کرد؟
    من قبل از انتخابات به کشمیر رفته بودم. چون از ایران رفته بودم همان موقع خیلی سوال از من می‌شد. رسانه‌های بسیاری در سطح جهان این موضوع را مطرح کرده بودند که مقابله اصلی  بین آقایان موسوی و احمدی نژاد است. مردم کشمیر می‌دانستند که احمدی‌نژاد در دوره قبلی توانسته کسی مثل آقای رفسنجانی را شکست بدهد و رییس‌جمهور شود. احمدی نژاد را دوست داشتند اما  موسوی را نمی شناختند.

    بالاخره نخست‌وزیر ایران بوده...
    بله بوده ولی آنقدر مطرح نبود. حتی رییس‌جمهورهای قبلی هم مطرح نبودند. قبل از انتخابات می‌آمدند از من سوال می‌کردند که آقای موسوی چطور شخصیتی است. من آن زمان درباره موسوی اعتقادی که الان دارم را نداشتم. او را به عنوان نخست وزیر مقام معظم رهبری می‌شناختم. من شخصا این انتظار  را نداشتم که دشمنان انقلاب اسلامی از ایشان استفاده کند و  قضیه به این جا برسد. در جواب مردم، با اینکه من اعتقاد داشتم احمدی‌نژاد پیروز می‌شود، می‌گفتم اگر موسوی هم پیروز شد، زیاد فرقی ندارد و او کسی است که در زمان حضرت امام مدت 8 سال نخست‌وزیر ایران بوده و آقا هم آن وقت رییس جمهور بود...

    با این نگاه، بعد از انتخابات مشکل پیدا نکردید؟
    چرا. بعد از انتخابات که آن قضایا پیش آمد، خیلی مسئله حساس شد و من آنجا با مشکلات گوناگونی مواجه شدم. بعد از انتخابات که رسانه‌های غربی مسئله تقلب در انتخابات را در سطح جهانی مطرح کردند، این برای مردم کشمیر قابل هضم نبود. در مدت 30 سال مردم کشمیر درباره انتخابات ایران بحثی از تقلب نشنیده بودند. یک دفعه مسئله تقلب در سطح وسیعی مطرح شد و این موضوع برای دوست داران انقلاب خیلی نگران کننده بود. یکی از شخصیتهای معروف شیعی کشمیر که من با او در ارتباط بودم آقای «امتیاز حسین» از دادگاه عالی کشمیر بود که شخصیتی انقلابی و ولایی و مقلد مقام معظم رهبری است. ایشان چندین بار هم به ایران سفر کرده است. ایشان آنقدر نگران شده بود که روز دو سه بار به من زنگ می‌زد که چه شد. یا امام جمعه سرینگر چون از اوضاع اطلاع نداشت، قبل از نماز جمعه به من زنگ می‌زد که این هفته در نماز جمعه چه بگویم و من او را توجیه می کردم. کار بجایی رسید که این امام جمعه با من تماس گرفت که باید در نماز جمعه مستقیما خودت در مورد این وقایع سخنرانی کنی. من در آن سخنرانی گفتم که این جریان و اتفاقات، جریان جدید و تازه ای نیست. من در طول مدت 27 سال حضورم در ایران قضایای این چنینی متعددی را دیده‌ام. از قضایای شریعتمداری و بازرگان گرفته تا منتظری همه را گفتم. گفتم شما نگران نباشید تا وقتی ولایت و رهبری است و مردم آگاه هستند، هیچ جای نگرانی نیست.
    با این توضیحات قانع شدند؟
    آن روزها حسنین هیکل مصری مصاحبه‌ای با تلویزیون الجزیره داشت. پروفسور مولانا هم که چهل سال در آمریکا زندگی کرده هم مصاحبه کرده بود. هر دو مصاحبه را دیده بودم و از تریبون نماز جمعه گفتم. گفتم که حسنین هیکل نه شیعه است و نه ایرانی، مصری است. در مصاحبه ای به آمریکا چنین توصیه می کند که متاسفانه غرب و آمریکا در ظرف 30 سال نه انقلاب اسلامی ایران را شناخته و نه ولایت فقیه را فهمیده‌اند. پروفسور مولانا هم گفته بود که من چهل سال است که در امریکا هستم و تا به حال درباره 20 نفر از رئیس جمهوران معروف قبل از انتخابات نظر سنجی داشتم. درباره انتخابات قبلی احمدی نژاد نظرسنجی من این بود که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و بعد او رای می آورد، همین هم شد. در دوره امسال هم 3 ماه قبل من نظرسنجی کرده بودم، که بر اساس آن احمدی نژاد با 66 درصد پیروز شده بود. اما یک جمله بسیار قابل توجه او این بود که گفت به نظر من تهمت تقلب در انتخابات ایران، بزرگترین دورغ تاریخ بشریت است.
    مردم با این نوع سخنان تا حدودی آرام می‌شدند. اما مسئله اینجا تمام نشد. نگرانی برای مسلمین خصوصا برای شیعیان، آقای هاشمی‌رفسنجانی بود. به آقای رفسنجانی به هرحال احترام می‌گذاشتند. اینها گیج شدند که چرا هاشمی رفسنجانی دیگر در مقابل جبهه ولایت قرار گرفته. در ذهن مردم تصویرهایی که رسانه‌های غربی پخش کردند باقیمانده است. نمی توانند هضم کنند که یک نخست‌وزیر که در زمان جنگ این کشور را اداره کرده حالا بیاید حرفی بزند و کاری بکند که دشمن را شاد کند.

    منابع اصلی اطلاعاتی مردم کشمیر در این ماجرا چه بود؟
    پرس تی وی ایران، اصلی ترین منبع بود.

    یعنی مخاطبانی پرس تی وی از بی بی سی و سی ان ان هم بیشتر بود؟
    نه از آن بیشتر نیست، بی بی سی و سی ان ان گسترش زیادی آنجا دارد ولی کسانی که نسبت به ایران علاقه مندند به اندازه آنها پرس تی وی را می دیدند.

    منظورم کلیت مردم است...
    پرس تی وی در انتخابات موفق عمل کرد اما بعد از انتخابات انتظار عملکرد بهتری از پرس تی وی می رفت. در اطلاع‌رسانی اگرچه رادیوی برون‌مرزی و تلویزیون ایران برنامه های زبان اردو دارد اما کفایت نمی‌کند. از این نظر پرس تی وی به دلیل اینکه برنامه های 24 ساعته دارد خوب است.

    مخاطبان پرس تی وی در کشمیر در سطح نخبگان است یا مردم عادی هم هستند؟
    مخاطبانش تحصیل کرده‌اند. چون تحصیل‌کرده ها زبان انگلیسی را می‌فهمند.

    الان اوضاع در کشمیر چطور است؟
    مردم از این مطمئنند که ماجرا تمام شده و قابل تکرار نیست. ولی مسئله‌ای که در ذهن آنها شکل گرفته این است که خواص چه کردند؟ آیا آنها مستقیماً از آمریکا پول گرفتند یا ماجرا، ماجرای «حب الریاسه راس کل خطیئه» است؟ برای آنها مشخص نیست که آقای موسوی و خاتمی و کروبی اگر اوایل تصور می کردند که تقلب شده، وقتی فهمیدند که از این آب گل‌آلود آمریکا و اسراییل و دشمنان اسلام استفاده می‌کنند، چرا به هوش نیامدند؟ این مسئله هنوز در ذهن مردم خارج از ایران هست.

    مسلمانان کشمیر به این قضاوت رسیده‌اند که حق با کدام طرف بوده؟
    بله به قضاوت قاطعانه رسیده‌اند که حق با احمدی‌نژاد است. فقط نمی‌توانند درک کنند که احمدی‌نژاد چه قصوری و خطایی کرده بود که می‌خواستند او را کنار بزنند. این سوال را می‌پرسند که آیا کسانی از خواص که احمدی‌نژاد را دوست ندارند، به دنبال آمریکا یا اسرائیل هستند؟

    رسانه‌های خارجی روی کشته‌شدگان خیلی تبلیغ کردند،این تبلیغات تاثیری بر مردم کشمیر نداشت؟
    تبلیغات روی کشته‌ها برای مردم کشمیر مسئله پیچیده‌ای نبود. ما در کشمیر خیلی کشته داده‌ایم. در مقابل آنها کشته‌های اینجا چیزی نبود. موضع‌گیری خواص مشکل‌ساز بود. کشته‌شدن 30 نفر در تهران با جمعیت ده میلیونی مسئله بسیار حادی نبود اما کار آنها جبهه‌سازی در مقابل ولایت بود. برای شیعیان این مشکل بود که عده‌ای در مقابل ولایت ایستاده‌اند. این قابل تحمل نبود.

    موضع‌گیری‌های قابل‌توجه دیگری غیر از حسنین هیکل و پروفسور مولانا هم دیدید؟
    در برنامه اردوی بی‌بی‌سی گوینده‌ای هست به نام «ثقلین امام». او در زمان انتخابات به ایران آمده بود.  وقتی بعد از انتخابات به انگلستان برگشت رفت در بی‌بی‌سی صحبت کرد، تمام سخنان مخالفین انتخابات را زیر سوال برد و گفت: آنهایی که می‌گویند موسوی رای آورده، هرگز خارج از تهران نرفته‌اند، بروید به شهرهای دیگر هم نظری بیندازید و ببنید. کامران بخارایی یک تحلیل‌گر آمریکایی که فکر می‌کنم اصالتش پاکستانی باشد هم در برنامه اردوی بی بی سی صحبت کرد و گفت: نمایندگان رسانه های خارجی که ایران می‌روند خارج از تهران نمی روند و در تهران هم با کسانی مصاحبه می‌کنند که انگلیسی بلدند و این افراد معمولا طرفدار غرب. ایشان گفت رسانه‌های غربی در تهران هم به شمال شهر می روند نه به جنوب شهر.

    اینها را در بی‌بی‌سی گفتند؟
    بی‌بی‌سی اردو  و انگلیسی.

    بی‌بی سی‌فارسی این طور نبود...
    برنامه های فارسی بی بی سی و آمریکا غیر قابل تحمل بود. آنها طرح خاصی داشتند.

    یعنی نوع نگاه در بی بی سی فارسی با بی بی سی اردو متفاوت بود؟
    خیلی...

    چطور؟
    تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی به‌دنبال خراب کردن ذهن مردم ایران بود. مخاطب خارجی که ندارند. آنها در تلویزیون فارسی می‌آمدند تشویش ذهنی ایجاد می‌کردند. من فقط به خاطر که ببینم آنها چه می‌گویند برنامه های فارسی را گوش می‌کردم. بیشتر وقت را روی برنامه‌های تلویزیون انگلیسی و اردوی بی‌بی‌سی می‌گذاشتم.

    یعنی تحلیل‌هایشان هم با هم متفاوت بود؟
    بله تحلیل‌ها هم فرق می‌کرد. تحلیل‌های برنامه‌های کانال فارسی بی‌بی‌سی کلا درپی تشویش‌آفرینی ذهنی بود. اما در تحلیل‌های کانل‌های غیرفارسی گاهی نکات مثبت خوبی هم گفته می‌شد که نمونه‌هایش را گفتم. 
    یک دختر کشمیری هم در تلویزیون بی‌بی‌سی اردو کار می کند به نام «نعیمه مهجور». گوینده است و گاهی هم خبرنگاری می‌کند. او  البته نتوانسته بود حرفش را در بی ‌بی سی بزند. نامه‌ای برای روزنامه سرینگر‌تایمز که پرتیراژترین روزنامه کشمیر است، فرستاده بود و نظراتش را درباره انتخابات ایران نوشته بود. نوشته بود که دروغ می‌گویند که در انتخابات ایران تقلب شده، احمدی نژاد محبوب ترین رییس جمهور ایران است و مردم به او رای داده است.

    سوال آخر... فعالیت رسانه‌های اردو زبان صدا و سیما در این مدت چطور بود؟
    ما اگر بررسی کنیم نسبت به جمعیت مسلمانان عرب زبان، چندین برابر مسلمانان اردو زبان داریم. اما در ایران یک شبکه مستقل عربی فعالیت می‌کنند اما تمام برنامه‌های اردو زیان ایران به یک ساعت برنامه شبکه سحر در 24 ساعت محدود می‌شود. رادیوی تهران هم در 24 ساعت 2 ساعت برای اردو زبان‌ها برنامه دارد که به هیچ وجه کافی نیست.

    این برنامه‌ها مخاطب هم دارند؟
    بله مخاطب بسیار دارند. خیلی از مردم انتظار می‌کشند که ساعت هفت شود تا اخبار ایران را به زبان اردو بشنوند. البته آنجا عده‌ای از بس همین شبکه‌های فارسی تلویزیون ایران را دیده‌اند، فارسی یاد گرفته‌اند.

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه