پيشرفته
 

موضوعات :

  • دفاع مقدس

  • کلمات کليدي :

  • دفاع مقدس
  • هفته دفاع مقدس

  • وحید جلیلی

    ديگر مطالب اين نويسنده :

  • بعدالتحریر

  • قرایت دینی از عدالت یا قرایت عادلانه از دین

  • علم یا عمل؟

  • بعدالتحرير

  • فردای انتخابات

  • بعدالتحرير

  • جشنواره شاه سلطان حسینی

  • جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

  • بعد التحریر

  • بعد التحرير

  • مطلب بعدي >   1339 تعداد بازديد
    9.33 (3 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 11 : جنگی که بود جنگی که هست

    جنگی كه بود، جنگی كه هست

    وحید جلیلی

    آن روزها كه دسته‌دسته تابوت برادران ما از جبهه برمی‌گشت؛ ضد انقلابهای مذهبی در خیمه‌های نخوت خود زیارت عاشورا و دعای توسل و ندبه را بهانه كرده بودند و در پایان هر روضه و گریه و توسل خویش كسانی را نفرین می‌كردند كه مانع ظهور اقا شده‌اند. كسانی را كه دین را از خلوص و معنویت و نزاهت خود دور كرده و به شایبه سیاست و دنیاطلبی آلوده‌اند. كسانی را كه حاضر نیستند قبول كنند حكومت قبل از ظهور آقا باطل است.

    ***

    آن روزها كه در جبهه هر زیارت عاشورا مقدمه عملیاتی بود كه خون قلب بسیجیها را به خود می‌خواند، ضد انقلابهای مذهبی هزار هزار بار ذكر گفتند و توسل پیدا كردند و اشك ریختند و خون از دماغ هیچ‌كدامشان نیامد.

    ***

    ضد انقلابهای مذهبی دوست داشتند برای حسینی گریه كنند كه به تاریخ پیوسته است و به حماسه‌ای دخیل ببندند كه تمام شده باشد.
    حسین زنده برای آنها خطرناك بود. همان‌گونه كه برای اهل كوفه. ممكن بود از حنجر چنین حسینی هر لحظه ندای "هل من ناصر ینصرنی" فوران كند و پرده نفاق و نكراء یزیدیان حسینی‌نما را بدرد.

    ***

    و این روزها چه بسیار ضد انقلابهای انقلابی كه می‌خواهند همان بلایی را كه ضد انقلابهای مذهبی بر سر بزرگ‌ترین حماسه تاریخ آوردند در مورد پژواك ایرانی آنكه "هشت سال دفاع مقدس" می‌نامندش تكرار كنند.
    می‌خواهند در سوگ "جنگی كه بود" ، "جنگی كه هست" را بپوشانند و بفراموشانند.
    تا دلتان بخواهد حاضرند برای "جنگی كه بود" نوحه‌سرایی كنند و به یاد شهدایش اشك بریزند به شرط آنكه در همان تاریخ و جغرافیا باقی بماند و پایش را از گلیمش درازتر نكند.
    یك جنگی دوست‌داشتنی. كه می‌توان از آن خاطره‌های راست و دروغ تعریف كرد می‌توان برایش جلوی انواع و اقسام دوربینها و میكروفنها آه كشید. جنگی برای صلح. جنگی برای دفاع از وطن جنگی در تراز جنگ ویتنام یا كره یا...

    ***

    هر روز ما در جنگ بركتی داشته‌ایم كه در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم.
    ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر كرده‌ایم.
    ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت كرده‌ایم.
    ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان‌خوارن كنار زدیم.
    ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم.
    ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم كه باید روی پای خودمان بایستیم.
    ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستیم.
    ما در جنگ ریشه‌های پربار انقلاب اسلامی‌مان را محكم كردیم.
    ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یكایك مردممان بارور كردیم.
    ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم كه بر ضد تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال می‌توان مبارزه كرد.
    و از همه اینها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.1

    ***

    اسلام انقلابی كه امام مهم‌ترین بركت جنگش می‌داند چیست؟ و چه جایگاهی در مجموعه برنامه‌ها و مراسمهای هفته دفاع مقدس و مناسبتهای مشابه دارد؟

    ***

    به احترام خون شهدا خواهرم حجابت، برادرم نگاهت و دیگر هیچ!
    شده است كه در كنار ده‌هاهزار تابلو و پوستر و پلاكارد و دیوار نویسی و ... كه چنین شعاری را در ‌خود جای داده‌اند حتی یك‌بار ببینید كه مخاطبان را برای ارزش و آرمان دیگری به خون شهدا قسم داده باشند؟
    مثل اینكه:
    به احترام خون شهدا بیت‌المال را غارت نكنید.
    به احترام خون شهدا كوخ‌نشینها را دریابید.
    به احترام خون شهدا در برخورد با مفسدین اقتصادی این همه استخاره نكنید.
    به احترام خون شهدا مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را به رسمیت بشناسید.
    به احترام خون شهدا اسلام ناب را لگدكوب متحجرین و مقدس‌مآبان نكنید.
    به احترام خون شهدا "سرمایه‌داری + 17 ركعت" را اسلام انقلاب معرفی نكنید . . .
    به احترام خون شهدا . . .
    برگزاری مراسمهای خنثی و یادبودهای نوستالژیك برای هشت سال جهاد جانانه، فرزندان خمینی به چه نتیجه‌ای در گسترش رفتار علوی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، رسیدگی به محرومان و مستضعفان و كاهش اختلاف طبقاتی و ... انجامیده است؟
    اصلاً قرار بوده است كه چنین رویكردی در كار فرهنگی برای دفاع مقدس غالب شود یا برعكس قرار بر این است كه به جامعه یادآوری كنیم كه می‌توان از شهدا حرف زد و اهل مبارزه با فقر و فساد و تبعیض هم نبود.
    در عمل باید به ملت تفهیم كرد كه نسبت شهدا و عدالتخواهی تباین است و این دو مفهوم در قاموس اسلام ناب آمریكایی هیچ ربطی با هم ندارند و قرار نیست بعد از هر یاد و ذكری از شهدا موتور آرمانخواهی در جامعه جان بگیرد و با استناد به سلوك و سیره شهدا و بسیجیان واقعی دست مطالبه مردم یقه اصحاب قدرت را برای وفا به عدالت در عرصه‌های فردی و اجتماعی بچسبد و چرخه ثروت ـ قدرت را با مشكل مواجه كند.
    قرار نیست تجربه دفاع مقدس در بازخوانی نهضت عاشورا و پیام دفاع مقدس در متن جنگ فقر و غنا بازخوانده شود.
    قرار نیست مفهوم و پیام و آرمان دفاع مقدس در میدان جنگ فقر‌و‌غنا، جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد مرور شود و به نتایج خطرناك و حركت‌آفرین برسد.
    قرار نیست كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا باشد و هر زمینی و هر زمینه‌ای كار حسینی بطلبد.

    ***

    جنگ هشت ساله نمرده است كه برایش مجلس ختم بگیریم. جنگ هشت ساله شهید شد. و شهید زنده است.
    و خون شهید در همه رگهای جامعه جاریست. اگر چشم بگشاییم و اگر گوشی بسپاریم به آن كه در روز پایان جنگ 8 ساله گفت2:
    "امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعفاف و استكبار جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است...

    ................

    پاورقی‌ها:
    1 - امام خمینی(ره) - اسفند 1367 - پیام به روحانیت
    2 - امام خمینی(ره) 1367/4/29 - پیام قطعنامه

    دسته بندي هاي برگزيده
    سوره