پيشرفته
 

موضوعات :


کلمات کليدي :


جواد اردكاني

ديگر مطالب اين نويسنده :

مطلب بعدي >   1246 تعداد بازديد
(0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
راه شماره 22 : بیداری اسلامی اقتصاد مقاومتی

مطالبه فرهنگ انقلاب


مهم‌ترين اتفاقي كه در حوزه فرهنگ در سال 89  افتاد اين بود كه دولت بودجه‌هاي فرهنگي ويژه‌اي را از طريق استان‌ها به بخش فرهنگ اختصاص داد. ارقامي كه اعلام مي‌شد ارقامي بود كه مي‌شد خيلي كارها كرد. تا امسال بي‌سابقه بود كه فعاليت‌هاي فرهنگي از چنين بودجه‌اي برخوردار بشوند. كه اگر خوب مديريت شود، می‌توان به آثار و نتايج مثبتی اميدوار بود.
در حوزه سینما همه چيز كما في‌السابق دارد پيش مي‌رود. متأسفانه ما شاهد اتفاق جدیدی نيستيم. تنها چيزي كه اتفاق افتاد اين بود كه به همت آقاي شمقدري و پيگيري ایشان، شوراي عالي سينما شروع به كار كرد و مجموعه سينما براي اولين بار بعد از انقلاب با عالي‌ترين مقام اجرايي كشور يعني رئيس جمهور متصل شد. يعني رئيس جمهور شد رئيس شوراي عالي سينما. اين فرصت خوبي است كه نصيب سينما شده.
فیلم‌های امسال از نظر تنوع وضع بهتري داشت. فيلم سازهاي جوان كارهاي قابل توجهي ارائه کرده بودند. فيلم سازهاي كهنه‌كار ما تقريباً نااميدكننده بودند. كارهاي خوبي در حد نامشان نديديم. اتفاقي كه خيلي دل آزار و ناراحت كننده بود اين بود كه انتظار ده ساله براي ديدن يك فيلم خوب و قابل قبول راجع به حضرت امام(ره) به يأس نشست. با ذوق و شوق در سالن سينما نشستیم و با حال بد و لب و لوچه آويزان سالن را ترك كرديم. فيلم «فرزند صبح» توهين و جسارت به ساحت حضرت امام بود.
«فرزند صبح» چون راجع به زندگي حضرت امام(ره) بود، زير ذره‌بين است. به نظر من تحريف شخصيت حضرت امام بود. ما خيلي كارهاي ديگر را مي‌بينيم كه خط قرمزهاي اخلاقي را رعايت نمي‌كنند و نمايش هم داده مي‌شود. مسئولين سينمايي خانواده‌هاي‌شان را نمی‌برند سینما برای اين فيلم‌ها. اين كه خط قرمز آقايان چیست و مميزي‌ها بر چه اساسي انجام می‌شود، خيلي مخدوش است.
هر فيلم‌سازي فراز و فرودی دارد. اين خيلي غيرعادي نيست. ولي مشكل اين‌جاست كه متأسفانه مديران ما يا آدم‌هايي كه تصميم‌گيرنده هستند، حتي اگر فیلم ساز فيلمی ضعيف و غير قابل دفاع مثل «آسمان محبوب» را بسازد، باز تحويلش مي‌گيرند. اين کار اثری منفي روي جامعه سينمايي كشور و فيلم‌سازهاي جوان دارد.
فيلم «جرم» آقاي كيميايي و فیلم آقای مهرجویی از نظر من و خيلي از دوستان فيلم هایی زير متوسط بود، ولي با ملاحظاتي مورد تقدير و تشويق قرار گرفت. «جرم» مي‌تواند فيلم ضعيف آقاي كيميايي باشد. اشکال جشنواره اين بود كه اين فيلم‌ها را به بخش مسابقه راه داده بود. بعد هم خيلي رويشان مانور دادند. الگوسازي‌هاي اين جوري در جشنواره فجر به بيراهه بردن سينماست.
در سال 90 جبهه فرهنگي انقلاب بايستي فرهنگ انقلاب را از حاكميت مطالبه بكند. به لحاظ فرهنگي وضع‌مان آن قدر بد است كه ديگر مطالبات نمي‌تواند به موارد جزئي محدود شود، مطالبه‌گري پيگيرانه كاري است كه جبهه فرهنگي بايستي خيلي مصرانه رويش برنامه‌ريزي كند و پاي همه لطمات و صدمات و تركش‌هايش بايستد. در كشور ما قبل و بعد از انقلاب هميشه حوزه فرهنگ تابعي از متغير حوزه سياست و اقتصاد بوده است.
آخرين كارم فيلم «شور شيرين» بوده كه فيلمبرداري‌اش را انجام داديم و الان در مراحل فني است. راجع به زندگي شهيد محمود كاوه است. انشاءا... براي سال آينده هم صحبت‌هايي شده است که شاید سريال تلويزيوني آن را کلید بزنیم.
مسئولين یا به عبارتی نظام مديريتي كشور بايستي شأن و جايگاه سينما، ادبيات، هنر و رسانه را به عنوان ابزارهاي ملي بشناسند. مسئولين تصور نكنند اگر فقط وزارت ارشاد بيايد پاي كار، سينما مي‌تواند جان بگيرد. همه بايد بيايند پاي كار و همه بايد سهمشان را نسبت به فرهنگ و هنر انقلاب بپردازند.

دسته بندي هاي برگزيده
آرشيو راه